09 Ocak 2012

İyi Güzel Halo

File:Halo Angel Love 01.png




Psikolojik olarak etkisi altında kaldığımız ama etkilendiğimizi asla itiraf etmediğimiz gerçeklerle yaşıyoruz. Benim için iç güzellik önemli safsataları biliyoruz ki artık suyunu çekti. İlk görüşte çekici olmayan birine karşı ilgi duymayız, mutlaka konuşup çekici bir yanını bulmamız gerekir. Fakat çekici birisi için durum farklıdır. Konuşmadan onun hep EN İYİleri yaşayacağını düşünürüz. Bunu ben söylemiyorum; günahıyla sevabıyla Thorndike'ın bu konuyu öne sürmesi üzerine yapılan psikolojik çalışmalar söylüyor, hatta adına da halo effect deniyor.


Halo effect ya da halo etkisi denilen mevzu aslında hepimizin bildiği fakat adlandırmadığı bir durum. Karşındakini hareli bir melek gibi görme durumu. Olay tamamen bilinen bir sıra izliyor.

Güzel bir kadın görüyorsun ve onun güzelliğinden etkilendiğin için objektif davranamıyorsun. Çünkü o kadın sana artık beyaz bir sayfa gibi görünmüyor. Kafanda o kadını bir yere oturtuyorsun; sana göre ortalama bir kadından daha sosyal, daha mutlu ve daha iyi bir noktada görünüyor. Onu değerlendirirken kötü bir insan olabileceğini düşünmüyorsun çünkü 'aaaa olur mu bu kadar güzel bir kadın yaaaani kötü bir şey düşünür mü hiç' diyorsun. O anda herhangi birisi olan kadın senin için genel bir olumluluk haline bürünüyor ve her yanından artı işaretleri fışkırıyor. Aslında çok iyi hem de zeki ve de esprili aynı zamanda çok güzel ve sempatik ve de sosyal biri oluveriyor.

Bu durumun tam tersi durum da var tabii horn effect fakat aynı durumun zıt durumu olduğu için örnek vermeye gerek yok sanırım. 


Velhasıl bu halo effect sonucunda ortaya; üst düzey, orta halli ve köylü sınıfı gibi görsel ve karakteristik sınıflamalara gidilmesi, bildiğin görsel faşizm fakat psikoloji böyle işliyor anacım yapcek bi şey yok. Ha ben olaya görselden girdim n'olur kadın çok iyidir, sevecendir onu güzel görürsün gibi bir durumdan da yola çıkılabilir. Fakat araştırmalar göstermiş ki korelasyon olarak görsellikle olumlu tutum artışı daha büyük oranlı. 



Bana kalırsa başta da dediğim gibi bilinen ama adı bilinmeyen bir şey bu. Pazarlama tekniği olarak da işe yarıyor sonuçta. Reklamlarda bunca güzel kadının ne işi var acaba? Ya da Carlos neden ekranda? Bunların hepsi hareli melek işte anneeeeeem!


Fakat bilincinde olmak insanı objektif olması konusunda olumlu etkileyebilir. Mesela ben yakışıklı bir adam görüp owww yeah one more time demeden önce yakışıklı olabilirsin ama zeka düzeyin 0-60 bebeyim diyerek elimin tersiyle bay çüz oruvar arivederci adiyos diyebilirim. 



Ayrıca 'o beni prenses peri sanıyo, ne hata yapsam geri sarıyo' durumu da bilimsel olarak kanıtlanmış durumda. Nilciğim bilmiş de yazmış. 


Halo malo bilmem ben diyenlere benden samimi itiraf!


İçinin güzelliği dışına yansımış insan benim gözümde farklı bir yerdedir zira onlar daha bi naif olurlar. Salt güzel değil dengeli bir havaları vardır. Yüzüne bakınca güzel dersin ama tek tek incelersen aslında bırnı yamık, gözü pört gibi laflar edebilirsin. Fakat genel bir güzellikleri, hoş bir edaları vardır içinin güzelliği dışına vuranların.


Senden ne haber derseniz muayyen bir kişilik olduğumdan orta halli de bir hayat sürmekteyim. Melek değilim ama öcü de değilim; hani arada kaynayıp giden ekiki kökökö modunda olanlardanım ben. Bu durumdan mutluyum ancaak hayatın kimi tatmin ettiği görülmüş ki dostum... 


Sorarsan naber diye, derim ki 0,004. O ne dersen derim ki avucumun içinden bi iş bu puan yüzünden uçup gidiverdi derim.


Öberim.

6 yorum:

Milena dedi ki...

Bir iletişimci olarak ne yazıkki bu derslerde öğretilen bir gerçek ve pazarlama tekniğidir:(Güzellik her zaman satar,sattırır!!bunu bir hocamız söylemişti..
ama aşk apayrı bişey gönül gözünden hiç tipin olmayan biri bile dünyanın en güzel insanı gibi görülebilir..

bossa nova dedi ki...

güzellikten ziyade sex sells:D
gönül işleri ince noktalar Milena hayırlara vesile işallah:D

Nevrotikelebek dedi ki...

Ay olley bunun bir adı olduğunu biliyordum sonunda öğrendim! Bu konuda yapılan fazla araştırma var ya daha güzel görülenler rakiplerine göre daha avantajlı konumda oluyorlarmış falan. Benim en son bi hışım yazıverdiğim postun açıklayıcı örnekleyici daha tatmin edicisi olmuş hele de ilk cümlene bayıldım :D Tamamen aynı şeyleri düşünüyoruz diye nedense mutlu oldum.d

bossa nova dedi ki...

Nevrotikelebek, yazıda da dedim zaten var olan ama ismini bilmediğimiz bi şey diye; aynen öyle rakipler avantajlılar vs. Ben de mutluyum o zamansa ne kadar da mutluyuz ^^

The Oz dedi ki...

yazın pek harika gene,
evet güzellikler satıyor ama hangi güzellik dersen onu da satıcılar belirliyor o da pazarlamanın mucizelerinden biri.
''elimin tersiyle bay çüz oruvar arivederci adiyos diyebilirim.''
iddia'nı heyecan ile gerçekleştirmeni bekleyeceğim zira benim bildiğim eller konuşamazlar en fazla eller günahkar.

bossa nova dedi ki...

Pazarlama mucizesinin içinde yine halo var. Ortaya yeni sürülen bir ürün güzel kadınla tanıtılıyor. Ya da modayı güzel kadınların giydikleri belirliyor bu da sosyal öğrenmeli bi şey:)

Bu arada çok şahane anlatım bozukluklarım vardır Oz:)