28 Nisan 2011

Ergenlik güzel şey bir de sivilceler olmasa

Hakan Günday' ın Az adlı son romanında okuyup da hayran kaldığım bir ergenlik tanımı var. Ergenlik diyor ayıkmadır. Gerçekleri, etrafta ne olup bittiğini anlamaya başlama dönemidir. Elbet bebeler bu saçma dünyanın saçma düzenini görünce saçmalayacaktır. Hepsi ne oluyo diyerek önce kabuğuna çekilecek yetişkinlerse "benim de cüzdanım çalındı n'olmuş" modunda olacak ve bu bebeleri anlamakta güçlük çekecektir. 
Ergenlik böyledir hakikaten. Önce farkındalığın artar, sonra herkesin kendi hayatını yaşıyor olması seni umursamaması olarak canlanır gözünde. Oysa sen değerlisindir, teksin lan değerlisin tabii. Fakat bunu görmez gözlerin "nasıl olur da insanlar bu kadar kayıtsız olabilire" takılırsın. Yavaş yavaş isyan edersin bu ne boktan düzen dersin. Sonra bakarsın oğlum herkeş kendi hayatını yaşıyor ben de yaşarım mına koyim dersin. Kendi düzenini oturtursun. İsyanın artar artar bağırmalar çağırmalar, soyutlanmalar devam eder ve en sonunda bu duruma; insanların kayıtsızlığına alışmaya başlarsın ve sonunda tepki vermez olursun. İşte buna büyüme denir. Hakan Günday' ın dili gibi olmasa da anlattıklarını anlatmaya çalışıyorum. Sonra diyor ki kendisi işte bundan sonra başlayan evre "yetişkin uysallığı" dır. He dersin. He babam, he canım olursun. Kabullenirsin. İşte bu yüzden ergenlik senin hayatın gerçeklerini anladığın "doğum çapaklarını" attığın bir dönemdir ve belki de özgür bir yaratığa en yakın olduğun dönemdir diyor. Bu döneme saplanıp kalanlar da vardır elbet onlarınki ise çook daha farklı bir hayat...
Ergenliğimi her ne kadar derinlemesine yaşamasam da bu evrelerden az buçuk geçtiğimi düşünüyorum. 


Kızmayın la ergenlere. Sevelim onları. Her yerde ergen küçük ergen gibi laflar. Olmuyo bence. Ben bırakıyorum artık ergenleri. Onlar değerli. Sevelim. Oşkayın onları. Aşırı da üstüne gitmeyin sonra ben bebe miyim derler. Ama onlar ne deve ne kuş unutmayın. Onlar devekuşu. Orkid' den geldilerdi okula onlar dediydi de unutmadım yıllarca. 


Ergenlik güzel şey bir de sivilceler olmasa...

2 yorum:

gerisi önemli değil... dedi ki...

ee, bende sivilce çıkmamıştı. ergen olamadım mı hiç?

bossa nova dedi ki...

böyle bi önerme çıkmaz ordan taaam mııı...